torsdag 24 september 2009

Honungsberedning

Att sila, röra och göra tappa honungen på burk är ett tungt arbete för en hobbybiodlare som inte har så mycket teknisk utrustning för att underlätta arbetet. Så här har jag gjort i år och det har varit bra.

Direkt från slungan har jag tappat helt osilad honung i 25 kg hinkar. De har jag förvarat några dagar i ett utrymme där jag skruvat upp värmen till 25-30C. Honungen från dessa 25 kg hinkar häller jag sedan över i 75 kg kärl med tappkran. Där får de stå i ett dygn, då flyter större delen av vaxet upp till ytan.
De stora kärlen står på ett bord så att jag kan sätta en ren 25 kg hink med en sil under.
Det gick att sila 200 kg honung innan silen började stoppa igen. Silar man direkt utan flytseparering ett dygn, behöver grovsilen rensas efter 10 kg och finsilen efter 20-50 kg så detta sätt är mycket arbetsbesparande.

Under tiden honungen har stått och separerat beredde jag ympen. Den här "ympen" är inget annat än väldigt finkristallin honung och det använder jag för att få en jämn och förutsägbar konsistens på honungen. Denna ymp skapade jag i en kastrull med degkrokar och elvisp. En mindre del gammal honung (eller ymp som jag förvarat i frysen från förra året) blandas med ny honung så att det i mängd motsvarar 3% av hela honungen. Ympen vispar man igenom två gånger om dagen och under tiden står den i kylskåpet. Ympen ska bli lite som polkagrissmet och tråda sig när man drar ut degkrokarna. I år tog vi ympen 4 dagar efter att vi startat den.

Ympen hällde jag i en mindre del av hela den silade honungen och blandade mycket noga.

Sedan fördelade jag ut den här blandningen över alla mina 25 kg hinkar och blandade dem (eller rättare sagt, jag lät min pappa stå med borrmaskinen medan jag pratade med en gammal klasskamrat som råkade komma förbi...).
Sedan kan man välja, antingen direkttappa på burk eller tappa på stor hink som man så småningom värmer och tappar på burk. Storbiodlare använder den senare metoden för de har inte tid att tappa allt direkt, dessutom blir konsistensen lite mjukare och de stora hinkarna har bättre lagringshållbarhet. Jag väljer dock att direkttappa på burk, efter 3 veckor i ca 15ºC är honungen klar att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar